Skip to main content

Kurs online Gotowość Szkolna – zanim dziecko usiądzie w szkolnej ławce – Rozwojownia

Bez kategorii
Lista życzeń Udostępnij
Udostępnij kurs
Odnośnik strony
Udostępnij w mediach społecznościowych

O kursie

🎓 Zanim dziecko usiądzie w szkolnej ławce

Gotowość szkolna w praktyce przedszkolnej

Kurs online dla nauczycieli, pedagogów i terapeutów, którzy chcą świadomie przygotować dzieci do nauki szkolnej.


🧩 Cel kursu

Każde dziecko rozwija się w swoim tempie. Aby nauka w szkole była dla niego naturalnym etapem, jego układ nerwowy, emocjonalny i ruchowy musi być gotowy.
Ten kurs pokaże Ci, jak tę gotowość rozpoznać i wspierać ją w codziennej pracy przedszkolnej — bez stresu, presji i skomplikowanych narzędzi diagnostycznych.


💡 Po ukończeniu kursu:

  • rozpoznasz opóźnienia wynikające z niezintegrowanych odruchów i zaburzeń sensorycznych,

  • będziesz obserwować gotowość szkolną w grupie przedszkolnej,

  • nauczysz się kierować dzieci do odpowiednich specjalistów,

  • stworzysz środowisko wspierające rozwój ruchowy i emocjonalny dziecka.


📦 W kursie otrzymasz:

  • 6 modułów merytorycznych (nagrania wideo + PDF),

  • zestaw narzędzi do obserwacji dziecka,

  • przykładowe scenariusze zajęć i ćwiczeń,

  • arkusze do pracy własnej i zespołowej,

  • bonusy:

    • arkusz obserwacyjny do druku,

    • kwestionariusz dla rodziców,

    • plakat „Jakie zachowanie, jaki odruch?”


🏅 Po ukończeniu:

Otrzymasz imienny certyfikat z godzinami i zakresem tematycznym.
Dostęp do kursu jest na 12 miesięcy – możesz wracać do materiałów w dowolnym momencie.


💬 Dlaczego warto:

Bo zanim dziecko usiądzie w szkolnej ławce — jego ciało i układ nerwowy muszą być na to gotowe.
Zrozum, co naprawdę stoi za trudnościami w nauce i zachowaniu. Dowiedz się, jak w prosty, praktyczny sposób wspierać rozwój dziecka już dziś.

Pokaż więcej

Czego się nauczysz?

  • Po ukończeniu kursu:
  • rozpoznasz opóźnienia wynikające z niezintegrowanych odruchów i zaburzeń sensorycznych,
  • - będziesz obserwować gotowość szkolną w grupie przedszkolnej,
  • - nauczysz się kierować dzieci do odpowiednich specjalistów,
  • - stworzysz środowisko wspierające rozwój ruchowy i emocjonalny dziecka.

Zawartość kursu

Moduł 1
W tym module zrozumiesz, dlaczego gotowość szkolna zaczyna się na długo przed poznaniem literek i cyfr. To, jak dziecko siedzi, skupia uwagę, czyta, pisze i radzi sobie emocjonalnie, zależy w dużej mierze od tego, czy jego odruchy pierwotne zostały prawidłowo zintegrowane. Dowiesz się: 🔸 Czym są odruchy pierwotne i jaki mają wpływ na rozwój motoryczny, emocjonalny i poznawczy. 🔸 Dlaczego przetrwałe odruchy mogą powodować trudności z koncentracją, utrzymaniem postawy, koordynacją wzrokową i zachowaniem. 🔸 Jakie badania pokazują związek między opóźnieniem ruchowym a trudnościami poznawczymi. 🔸 Dlaczego zabawa i ruch w przedszkolu są fundamentem gotowości szkolnej. 🔸 Jak odruchy wpływają na gotowość do siedzenia w ławce, skupiania wzroku, kontrolowania ruchów i nauki czytania. Ten moduł otwiera zupełnie nowe spojrzenie na dziecko — nie przez pryzmat „umiejętności szkolnych”, ale przez rozwój układu nerwowego. 1.3 MODUŁ NAUCZYCIELA: Nauczyciel przedszkolny jest pierwszą osobą, która może zauważyć, że rozwój dziecka wymaga wsparcia. To on widzi, jak dziecko się porusza, skupia, reaguje i radzi sobie w grupie. Wiedza o odruchach pomaga nauczycielowi zrozumieć „dlaczego” dziecko ma trudność — i dobrać takie działania, które wspierają jego rozwój zamiast pogłębiać frustrację. Dzięki temu nauczyciel staje się nie tylko wychowawcą, ale przewodnikiem, który pomaga dziecku wykorzystać jego potencjał.

  • Wprowadzenie – po co nam wiedza o odruchach w przedszkolu? – cz. 1
    04:51
  • Wprowadzenie – po co nam wiedza o odruchach w przedszkolu? – cz. 2
    03:39
  • Rola nauczyciela przedszkolnego jako pierwszego „obserwatora”
    02:55

Moduł 2
W tym module dostajesz prostą siatkę obserwacyjną, która pomoże szybko zauważyć, kiedy dziecko może potrzebować dodatkowego wsparcia. Skupiamy się na 3 obszarach: 🔸 Ruch – potykanie, trudność w siedzeniu, niezgrabność. 🔸 Zmysły – nadwrażliwości, unikanie dotyku, potrzeba mocnych bodźców. 🔸 Emocje – szybkie denerwowanie się, lęk przed zmianą, unikanie zadań. Siatka (PDF) ułatwi Ci uporządkowanie obserwacji i rozmowę z rodzicem — bez oceniania, z naciskiem na zrozumienie i wsparcie. Zabawa to nasze najważniejsze narzędzie pracy. W zabawie dziecko naturalnie pokazuje swoje mocne strony, trudności, sposób reagowania i tempo rozwoju. To w ruchu, spontanicznych aktywnościach i interakcjach najlepiej widać, jak działa jego układ nerwowy. Dlatego zabawa jest jednocześnie obserwacją, diagnostyką i wsparciem — bez presji, bez ocen, za to w pełni zgodnie z tym, czego potrzebuje rozwijające się dziecko.

Moduł 3
W tym materiale pokazujemy, że gotowość szkolna to nie litery i cyferki, ale dojrzałość układu nerwowego. Wyjaśniamy, jak zintegrowane odruchy, stabilizacja, równowaga i koordynacja tworzą fundament do pisania, czytania, siedzenia w ławce i skupienia uwagi. To tutaj zobaczysz, czego realnie można oczekiwać od 6-latka i dlaczego motoryka duża jest podstawą wszystkich umiejętności szkolnych. Dowiesz się równie, jak aktywne odruchy mogą wpływać na zachowanie dziecka w grupie: nadwrażliwość, wybuchy emocji, unikanie, „walka/ucieczka”, trudności w relacjach i narastającą frustrację przy zadaniach. Wyjaśniamy, dlaczego dziecko, które „zna odpowiedź”, nie może się skupić — i jak odruchy zaburzają funkcje wykonawcze, samoregulację i współpracę z innymi. Odkryjemy, w jaki sposób aktywne odruchy działają jak niewidzialny sabotażysta – zakłócając koncentrację, postawę, chwyt, koordynację, emocje i relacje społeczne. Zrozumiesz, dlaczego wiele zachowań „trudnych” to nie złośliwość, lecz neuromotoryczna bariera, którą dziecko próbuje pokonać każdego dnia.

Moduł 4

Moduł 5
W tym module uczysz się, jak rozmawiać z rodzicem o trudnościach dziecka w sposób, który nie straszy — ale buduje zaufanie i współpracę. Pokazujemy konkretne kroki: jak zaczynać rozmowę od zasobów, jak mówić językiem obserwacji zamiast etykiet oraz jak zapraszać rodzica do wspólnego działania. To praktyczny materiał, który pomoże Ci prowadzić trudne rozmowy z empatią, spokojem i merytorycznym wsparciem.

Moduł 6
W tym materiale wyjaśniamy, czym jest integracja sensoryczna i dlaczego jest fundamentem gotowości szkolnej. Pokazujemy, jak zmysły — zwłaszcza przedsionkowy, propriocepcja i dotyk — wpływają na uwagę, emocje, stabilizację ciała i umiejętności potrzebne w szkole. Pokażemy, jak mózg odbiera, porządkuje i przetwarza bodźce ze wszystkich zmysłów. Wyjaśnimy, dlaczego przeciążenie lub niedojrzałość układu nerwowego może powodować trudności z koncentracją, reakcjami emocjonalnymi i nauką. Dowiesz się, dlaczego stabilizacja ciała, równowaga, kontrola głowy i czucie głębokie są niezbędne do pisania, czytania, skupienia i pracy wzrokowo–ruchowej. Nauczymy Cię, jak rozpoznawać trudności sensoryczne w codziennych sytuacjach przedszkolnych. Wyjaśniamy, czemu aktywne odruchy mogą destabilizować uwagę, postawę, emocje i funkcje szkolne.

Oceny i recenzje uczniów

Brak recenzji
Brak recenzji